راهنمای مراقبت از پوست صورت

راهنمای مراقبت از پوست

راهنمای مراقبت از پوست شامل مجموعه ای از اقدامات است که به زیبایی، شفافیت و یکپارچگی پوست کمک می کند. که شامل تغذیه مناسب، جلوگیری از تابش نور خورشید و همچنین استفاده از نرم کننده ها، لوازم آرایشی، لایه بردارهای پوست و انواع شامپو می باشد.

در دوره های مراقبت از پوست در آموزشگاه های آرایشگری زنانه برای کارآموزان ، آموزش های تخصصی و حرفه ای و کاراتر آموزش داده میشود .

نکات مراقبت از پوست

اما ساده تر از اینها، ترفندهای زیادی وجود دارد که این افراد از زیبایی پوست خود برای داشتن پوستی صاف و بدون لک، لذت ببرند.

چه نوع پوستی دارید؟

ممکن است شک داشته باشید که پوست خشک، چرب یا حساس دارید، اما آیا واقعا نوع پوست خود را می شناسید؟ شناخت نوع واقعی پوست می تواند به شما در انتخاب لوازم آرایشی مناسب کمک کند. در واقع، استفاده از محصولات نامناسب نسبت به نوع پوستی که شما دارید میتواند آکنه، خشکی پوست یا سایر مشکلات پوستی را بدتر کند.

آیا ویتامین ها می توانند به مراقبت پوست کمک کنند؟

مصرف ویتامین های خوراکی تنها وضعیت چهره شما را تغییر نمی دهد بلکه مصرف یک ویتامین در سراسر بدن و روی پوست پخش می شود و موثر است.

ویتامین برای مراقبت پوست صورت

بنابراین، اگرچه مصرف مکمل ها ممکن است تنها راه دستیابی به پوستی درخشان و سالم نباشد، اما برخی مطالعات ثابت کرده اند که ویتامین ها در پیشگیری و درمان بیماری های خاص مفید هستند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، افزایش مقادیر ویتامین A موجود در غذاهایی مانند هویج، سیب زمینی، اسفناج، تخم مرغ و ماهی در رژیم غذایی شما می تواند خطر ابتلا به سرطان سلولی، دومین نوع شایع سرطان جهان است را کاهش دهد. با این وجود، دارویی که برای درمان آکنه شدید استفاده می شود در واقع یک ویتامین A خوراکی به نام ایزوترتینوئین است. اگر پوست شما دچار آکنه می شود، ویتامین A خوراکی یک گزینه خوبی برای رفع اکنه است و میتوانید با مشاوره متخصص پوست از این داروی قوی استفاده کنید.

روتین مراقبت از پوست صورت

یک برنامه روزانه مراقبت از پوست می تواند به شما کمک کند تا سلامت کلی پوست را حفظ کرده و نگرانی های خاصی مانند آکنه و لکه های تیره را بهبود ببخشد. یک روش مراقبت روزانه از پوست دارای چهار مرحله اساسی است که می توانید یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب انجام دهید.

۱٫ پاکسازی پوست:

برای پاکسازی پوست، پاک کننده ای را انتخاب کنید که بعد از شستشو، پوست شما سفت نشود. اگر پوست و آرایش خشکی دارید، بیش از دو بار در روز یا فقط یک بار صورت خود را تمیز نکنید. از شستن با احساس پاک‌تر شدن اجتناب کنید زیرا به این معنی است که چربی طبیعی پوست شما از بین می‌رود.

۲٫ سرم پوست:

سرم های پوستی حاوی ویتامین C یا فاکتورهای رشد در صبح بهتر هستند. در شب، رتینول یا رتینوئیدهای تجویز شده بهترین عملکرد را برای پوست دارند.

۳٫ مرطوب کننده:

حتی پوست چرب نیز به مرطوب کننده نیاز دارد، اما سعی کنید از ژلی مانند (لوسیون صورت) استفاده کنید که منافذ پوست شما را مسدود نمی کند. مرطوب کننده هایی که حاوی عصاره حلزون هستند برای پوست های خشک مناسب هستند. اکثر برندها روی بسته بندی محصولات خود برچسب ژل یا کرم را می زنند.

۴٫ ضد آفتاب:

حداقل ۱۵ دقیقه قبل از بیرون رفتن در فضای باز آفتاب بگیرید تا مواد موثر ضد آفتاب در این مدت فعال شوند. رنگ پوست تیره در واقع به محافظت بیشتری در برابر نور خورشید نیاز دارد زیرا اصلاح رنگدانه بسیار دشوار است. کرم ضد آفتابی را امتحان کنید که در برابر UVA/UVB با طیف گسترده ای محافظت می کند و توسط بنیاد سرطان پوست توصیه می شود.

محصول و نوع حساسیت خود را انتخاب کنید و به یاد داشته باشید که برچسب ها را بخوانید. برخی از محصولات تجویز شده فقط باید در شب استفاده شوند.

عملکرد ضد آفتاب در مراقبت از پوست
عملکرد ضد آفتاب در مراقبت از پوست

آیا محصولی برای پوست شما مناسب است؟

مقدار کمی از محصول را روی پوست خود در ناحیه ای مانند قسمت داخلی مچ دست یا بازو داخلی تان بزنید.

۴۸ ساعت منتظر بمانید تا ببینید که آیا واکنشی وجود دارد یا خیر.

۹۶ ساعت پس از استفاده از محل مورد نظر بررسی کنید تا ببینید آیا واکنش تاخیری دارید یا خیر.

واکنش آلرژیک به ضد آفتاب ممکن است شامل تحریک، قرمزی، برآمدگی های کوچک یا خارش باشد. در صورت مشاهده این علائم، ناحیه خود را با آب و یک پاک کننده ملایم بشویید. سپس محصول را برگردانید و دیگری را با توجه به نوع پوست خود امتحان کنید.

راه حل های مراقبت از پوست در خانه چگونه است؟

تحقیقات نشان داده است که مردم استفاده شگفت‌انگیزی از آبلیمو و خمیر دندان برای رفع مشکلات رایج پوستی مانند جوش‌های پوستی و رفع لکه‌های تیره پوست دارند. اما حقیقت این است که این مواد ممکن است در درازمدت خیلی بیشتر از منافع آن، به پوست شما آسیب برسانند.

از این مواد خودداری کنید:

آب لیمو: آب لیموهایی که بیش از حد اسید سیتریک داشته باش و پس از مصرف و پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب، باعث ایجاد لکه های تیره روی پوست شود. همچنین می تواند پوست شما را خشک کند.

جوش شیرین: در pH8، جوش شیرین باعث خشکی پوست می شود، میزان آب مورد نیاز پوست را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

سیر: استفاده از سیر به صورت مستقیم روی پوست خودداری کنید. چون سیر خام می تواند باعث حساسیت پوستی، التهاب پوست و تورم های آبکی شود.

خمیر دندان: مواد موجود در خمیردندان ممکن است باعث از بین رفتن میکروب ها و جذب روغن شود، اما همچنین می تواند پوست شما را خشک یا تحریک کند.

شکر: به عنوان یک لایه بردار، شکر برای لایه برداری پوست صورت شما بسیار زبر است.

ویتامین E: استفاده موضعی از ویتامین E می تواند پوست شما را تحریک کند و ثابت نشده است که ظاهر زخم را بهبود می بخشد.

برخی از این مواد ممکن است همه طبیعی و مقرون به صرفه باشند، اما برای پوست شما ساخته نشده اند. حتی اگر عوارض جانبی فوری را احساس نکنید، این مواد می توانند باعث آسیب دیر هنگام یا طولانی مدت شوند.

بهتر است محصولات فرموله شده برای پوست صورت استفاده کنید.

کپی برداری از مطالب سایت بدون درج لینک مطلب ممنوع است و پیگیرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی سریع به محتوا